Egy olyan helyzetben, amikor az ember úgy érzi, hogy vádolják vagy bántják, alapvetően két módon reagálhat a dologra.
Első
esetben arra törekszik, hogy a konkrét helyzetben minimalizálja azt a
rosszat, ami őt érheti, minél kevesebb fájdalom érje, minél kevesebb
erőfeszítést kelljen tenni. Ezt általában az az érzés szokta kísérni,
hogy az emberen már annyi teher van, hogy nem bír többet. Ilyenkor az
ember általában úgy utasítja el a vádakat, úgy értelmezi a bántást, hogy
a helyzetért a másik rosszaságát, hiányosságát teszi felelőssé. Ez
pillanatnyilag tényleg könnyebbséget szokott hozni. Hosszú távon azonban
hatalmas károkat okoz, mert nagyrészt az így húzott védőfalakból épül
az a fal, ami az embert elszigeteli másoktól és magányossá teszi.
Ha
az ember nem akarja ezt a falat építeni, nem akarja bezárni magát
e mögé a fal mögé, akkor az adott helyzetben a következő kérdésre kell
választ keresnie: Lehetséges-e a helyzetnek egyéb magyarázata, minthogy
a másik gonosz vagy hülye? Nagyon gyakran lehetséges, méghozzá a
következő irányokban:
Az embernek először is meg kell
vizsgálnia magát, hogy nem hagyta-e tényleg figyelmen kívül a másik
igényét, kívánságát, szempontjait. Amennyiben úgy találja, hogy de
igen, akkor meg kell nézni, hogy miért történt ez. Azért-e mert valami
fontosabb, értékesebb szempont miatt döntött így? Ha igen, akkor
érdemes ezt elmagyarázni a másiknak, az emberek az esetek többségében
ezt meg szokták érteni és el szokták fogadni. Vagy gyengeségből,
gyávaságból, sérültségből, a nehézségeket, fájdalmakat elkerülendő nem
volt tekintettel a másikra. Nagyon fontos, hogy ez ember ezt meglássa
és bevallja magának. Általában néhány tipusu helyzet szokott lenni,
ahol az ember kudarcot vall. Ezek mögött többnyire gyerekkori sérülések
húzódnak meg, amelyeket ha sikerül feltárni, a helyzetek megoldásai
radikálisan javulni szoktak.
A második irány annak a megvizsgálása, hogy az a dolog, amit én az én élettörténetemmel, családommal, tapasztalataimmal, kultúrámmal nem érzékelek rosszak, vajon a másik számára az ő élettörténetével, családjával, az ő tapasztalataival és kultúrájával nem jelenthet-e mégis rosszat. Tehát azzal együtt, hogy én nem tettem a másiknak semmi rosszat, a másik nem érezheti-e mégis - a saját szempontjából érthetően - hogy valami rossz érte. Ezt általában meg lehet beszélni a másikkal és néhány megbeszélés meg szokta oldani a problémát.
Ehhez szorosan kapcsolódik a harmadik
irány, amikor az ember azt próbálja megkeresni, hogy nem lehet-e a
másiknak valami olyan gyerekkori lelki sérülése, amiért valamit, ami
nem ellene van, bántásnak érez. Ha ezt az ember nem vádlásként és
számonkérésként, hanem segítő szándékkal, együttérzően tudja elmondani,
akkor ez nagyon sokat szokott segíteni. Itt mindig az szokott lenni a
koreográfia, hogy valamit ami bizonyos pontokon hasonlít egy gyerekkori
bántásra, az ember általában úgy érzékeli, mintha ugyanúgy bántanák,
mint gyerekkorában, akkor is, ha erről szó sincs. Ezért nagyon fontos,
hogy az ember ne csak megértse ezeket a hasonlóságokat, hanem azzal is
segítsen a másiknak, hogy lehetőleg nem viselkedik a gyerekkori
bántalmazáshoz hasonló módokon.
Érdemes az egész kérdés
megvizsgálását írásban végezni. Már csak azért is, mert mind a
sérülések mind a kulturális különbségek esetében néhány fontos pontot
kell csak megragadni ahhoz, hogy megváltozzon a helyzet és ebben sokat
segít, ha az ember adott esetben vissza tudja nézni az előző hasonló
esetek elemzését. Az egyszerűbb problémákon általában már egy alapos
elemzés is nagyon sokat szokott segíteni. Súlyosabb esetben, mélyebb
sérülések esetén többször is vissza kell térni a kérdésre, de minden
egyes alkalommal közelebb jut az ember a probléma megoldásához.
1 megjegyzés:
Elolvastam és köszönöm!Úton vagyok....
Megjegyzés küldése