Ebben a posztban egész kis változtatásokkal és nagy köszönettel Gyógypeda anyagtár cikkét közlöm.
forrás: gyp.xhost.ro/data/licensz/05.doc
Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete
Erik H. Erikson (1902-1994)
összetett fejlődésmodellje a személyiség alakulására ható szociális
jelenségeket/tényezőket hangsúlyozta és megalkotta a lelki egészség
kialakulásának elméletét. Elméletének kulcsfogalmai: énidentitás, kompetencia,
pszichoszociális krízis.
Ő maga azt állította, hogy: „Elméletem leghangsúlyosabb eleme az emberi lehetőségek
kibontakozásának tétele, valamint a fejlődés
játéktere, vagyis az adottságok kifejlődéséhez szükséges kölcsönhatások hatósugarának
növekedése.” (Roth, 2003)
A Gyermekkor és társadalom (1950)
című művében leírja az emberi életen át tartó fejlődés* (születéstől
halálig tartó fejlődési folyamat) nyolc korszakát, azokat az egymást követő
fejlődési szakaszokat/életciklusokat, amelyeken egy személynek érése során
keresztül kell mennie. Mindegyik életciklusnak sajátos feladatai,
törvényszerűségei, nehézségei és a belső egyensúlyát lehetővé tevő ellensúlyai
vannak. Ezek az alapkonfliktusok megoldandó-megoldható krízist tartalmaznak.
Az emberi életciklus című
munkájában Erikson a következőképpen magyarázza az életciklus fogalmát: „A ciklus” fogalma az egyéni életnek arra a
kettős tendenciájára utal, hogy miközben önmagát, mint a tapasztalás koherens
mintáját szüntelenül „lekerekíteni” igyekszik, egyszersmind kapcsolóelemet is
alkot a nemzedékek láncolatában, amelyből és amelynek erőt és gyengeséget kölcsönöz. ” (Bernáth, Solymosi, 1997)
A pszichoszociális krízis a
fejlődés folyamatából eredő, az adott életkorra jellemző sajátos konfliktushelyzet,
olyan fordulópont vagy sorsdöntő esemény, amelynek kimenetele befolyásolja a
következő életszakaszokat, ugyanis a megoldás függvényében jelentkezik vagy sem
a kompetenciaérzés a személyben, és megtörténik vagy sem az átlépés a következő
szakaszba. A krízis tehát óriási növekedési lehetőséget rejt magában, egyúttal
sérülékenyebbé is teszi az egyént. Ez azonban az egyén életterében elhelyezkedő
környezeti feltételektől is függ.
Bár e válságok egy adott korcsoportra jellemzőek, már a kezdetektől fogva
léteznek valamilyen formában, folyamatosan differenciálódnak, majd újra
integrálódnak az adott fejlődési fok uralkodó tendenciáival. (Bernáth,
Solymosi, 1997)
A fejlődési szakaszok / kritikus
időszakok az epigenetikus elv
szerint működnek, akárcsak Freudnál (előre meghatározott – predestinált -
sorrendben követik egymást, és a sorrendet nem lehet felcserélni). A szakaszok
azonban nem teljesen azonos értékűek: a serdülőkor a legfontosabb,
legkritikusabb szakasz, mert ekkor integrálódik tudatosan először az összes
előző periódus.
Minden
fejlődési szakaszban új szociális
interakciókra és tapasztalatokra tehet szert az egyén. Egy új fejlődési
stádium megjelenése a testi-fizikai érés, a mentális műveletek és a társkapcsolati jellemzők
együttesének, jellegzetes, új mintázatát feltételezi.
- szakasz: ŐSBIZALOM vagy ŐSBIZALMATLANSÁG
Az anyai gondoskodás biztosítja a csecsemő számára a biztonságot és a
szociális környezetébe vetett bizalmat. Ennek eredményeként későbbi életében
nyitottabb lesz, megbízik társaiban.
Következetlen gondozás, hiányos biztonság esetén az elhanyagoltság és
reménytelenség érzése jelentkezik. Ennek hatására később nehezen fog kötődni, megbízni embertársaiban. A szülői gondatlanság
következtében létrejött alapvető bizalmatlanság, az emberi elidegenedés első
formája pszichés zavarok, szenvedélybetegségek, pszichotikus állapotokban
jelentkezhet, és későbbi szakaszokban nehezen kompenzálható.
Példa:
- csecsemőkor után örökbefogadott gyermekek – érzéktelenek lehetnek a szeretet-megnyilvánulásra,
- viselkedésproblémák; túlzott szükséglet-kielégítés – „mindenhatóság érzése”, torz önismeret.
- szakasz: AUTONÓMIA vagy SZÉGYEN, KÉTELY
Ebben az életkorban lehetővé válik az izomműködés akaratlagos irányítása,
a gyermek megtapasztalja, hogy az anyától független, autonóm lény.
A járás elsajátításával, a vizuális és cselekvési tér kitágulásával
arányosan megnövekszik a gyermek mozgásszabadságra való törekvése. Ha a szülők
kiegyensúlyozottak a mozgásszabadság biztosításában és a biztonságot nyújtó
korlátokat kijelölésében, akkor kialakul az autonómia érzése: a gyermek rájön,
hogy képes kontrollálni izmait, impulzusait, környezetét. Ellenkező esetben
(türelmetlenség, túlzott aggodalom, a gyermek túlzott követelései anarchiává
válnak) az önmaga iránti kétkedés alakul ki.
Ekkor kell megtanulja kontrollálni székletét, vizeletét. Ez az első
szakasz, amikor nyílt konfliktusba kerül környezetével, mert olyasmit
követelnek tőle, ami nincs összhangban saját késztetéseivel. A megértő, nyugodt
családi légkörben a gyermek megtapasztalja, hogy önállóan is képes elvégezni
valamit. Ellenkező esetben kétségbeesik,
felnőttkorban pedig antiszociális viselkedéseket alkalmazhat.
- szakasz: KEZDEMÉNYEZÉS vagy BŰNTUDAT
A gyermek leválik környezetéről, független lesz, mindent meg szeretne
tapasztalni, önálló akciókat kezdeményez. Ez főként a játékban megnyilvánuló
beszédre és fantáziára érvényes.
Ha biztosítják számára az önálló munka lehetőségét, a kezdeményezések
kiélését, kreatív lesz.
Ellenkező esetben (állandó tiltás) visszahúzódik, bűntudatot fog érezni,
szorongani fog, kételkedni saját erőforrásaiban.
Ebben a szakaszban rendkívül meghatározó a szülői attitűd, hiszen ekkor
alakul ki a fejlődő személyiség önmagával kapcsolatos elképzelése.
- szakasz: TELJESÍTMÉNY vagy KISEBRENDŰSÉG
Ebben az életkorban a gyermek élvezi, hogy aktív, produktív és alkot. Az
iskolába kerüléssel jobban leválik családjáról. A játék szerepét átveszi a
tanulás, teret kap az állandó minősítés. Az iskola teljesítmény-centrikus
intézmény, a gyermek egyre több versengő szituációval találkozik. Az iskolai
teljesítmény a szülők és a nevelő számára is fontossá válik, s ezt általában a
többi gyermekéhez hasonlítják. A gyermek igyekszik megfelelni az elvárásoknak,
s eredményessége függvényében alakítja énképét.
Ha nem sikerül megfelelni a követelményeknek Ha ezt nem éli át,
kisebbrendűségi érzés alakul ki, pótcselekvéssel kompenzálhatja iskolai
sikertelenségét.
- szakasz: IDENTITÁS vagy IDENTITÁSZAVAR
Ebben a korban a személy megbirkózik a nemi éréssel, a felnőttszerep
bizonytalanságával. Új társas szerepeket vesz fel (kortárscsoportban, ellenkező
neműekkel), a régieket megpróbálja átalakítani (szülőkkel szemben). Az
identitáskrízis természetes velejárója a szerepkísérletezés, amely során a
fiatalok különböző élethelyzeteket és viselkedésmódokat próbálnak ki, mielőtt
eldöntik, hogy milyenek is lesznek valójában.
Feladat a részidentitások összeillesztése és saját identitásának
kialakítása. Két alapvető eleme a nemi szerep megélése és a karrier
megalapozása.
Az intim kapcsolatok, az érett párválasztás és a szoros barátságok
kialakításának időszaka. A más emberrel való közösség keresését jelenti,
anélkül azonban, hogy saját identitását és integritását feladná (énvesztés).
Ennek sikertelensége kelti az egyedüllét, izoláció érzését a személyben.
Másrészt veszélyt jelent a túlzott közelségre való törekvés, amely a társ
szükségleteinek érdekében a saját identitás feladását eredményezheti.
- szakasz: ALKOTÓKÉPESSÉG vagy STAGNÁLÁS
Fő feladata azoknak a területeknek a felismerése, ahol az egyén teremteni
tud: az utódok megteremtése, a róluk való gondoskodás, az idős szülők
gondozása, a művészet, a tanítás, a segítségnyújtás. Ehhez szüksége van a környezet
felé fordulásra úgy, hogy kapcsolatban marad önmagával, saját vágyaival,
szükségleteivel, értékeivel.
Ha nincs meg erre a lehetősége, beszűkül, elsivárosodik, önmagába roskad.
- szakasz: INTEGRITÁS vagy KÉTSÉGBEESÉS
Feladata, egyensúlyt teremteni a megbékélt bölcsesség és a halálfélelem
kétségbeesése között. Ez a kor az életút átértékelésének, felülvizsgálatának
(megvalósítások és kudarcok) ideje.
Az integritás akkor alakul ki, ha az egyén elégedettséggel tekint vissza
életére, míg ha elégedetlenséggel vesz erőt rajta az elmulasztott lehetőségek
miatt, a halálfélelem kétségbeesése uralkodik el rajta.
Erikson rámutatott arra, hogy a különböző pszichikai problémák terápiája
során a klinikai pszichológusok nem hanyagolhatják el a fejlődéslélektan szempontjait.
Könyvészet:
Roth Sz. M.
(2003) Bevezetés a fejlődéslélektanba,
Egyetemi nyomda, Kolozsvár
Erikson, E. Az
emberi életciklus, IN. Bernáth L., Solymosi K. (1997) Fejlődéslélektan olvasókönyv, Budapest
Cole, M., Cole,
S. R. (1998) Fejlődéslélektan,
Osiris, Budapest
Kritikus időszakok
|
Élet-kor
|
Elemi pszichoszociális modalitások
|
Krízis
|
Énminőség
|
A jelentős kapcsolatok tengelye
|
Jelentése
|
A csecsemőkor
(orál-szenzoros)
|
0-2
|
Kapni,
adni viszonzásul.
|
Bizalom-bizalmatlanság
|
Remény
|
Anyai személy
|
"az vagyok, amiben reménykedem, s amilyen
reményt nyújtok"
|
A kisgyermekkor
(anál-muszkuláris)
|
2-3
|
Megtartani,
elengedni.
|
Autonómia-kétely
|
Akarat
|
Szülői személyek
|
"az vagyok, amit szabadon akarhatok"
|
Óvodáskor
(fallikus-lokomóciós)
|
3-5
|
Létrehozni
= utánajárni.
Valamivé
válni = játszani
|
Kezdeményezés-bűntudat
|
Szándék,
cél
|
Család
|
"az vagyok, aminek el tudom képzelni magam"
|
Iskoláskor
(latencia)
|
6-11
|
Létrehozni
(megalkotni) dolgokat.
Együtt
meglakotni dolgokat.
|
Teljesítmény-kisebbrendűségi érzés
|
Kompetencia
|
Szomszédság, iskola
|
"az vagyok, amit működtetni tudok"
(Robinson Crusoe
kor-osztály-felfedezési vágy)
|
Serdülőkor
(pubertás és adolescen-sis,
genitális fázis)
|
12-20
|
Lenni
valakiunek, megosztani a létezést valakivel.
|
Identitás-szerepkonfúzió
|
Hűség
|
Kortárscsoportok,
idegenek csoportjai, vezetői modellek
|
|
Fiatal felnőttkor
|
20-40
|
Elveszteni
és megtalálni magunkat másokban.
|
Intimitás-izoláció
|
Szeretet
|
Társak a barátságban, szexben, versengésben, együttműködésben
|
"azok vagyunk, amit szeretünk"
|
Felnőttkor
|
40-60
|
Alkotni,
gondoskodni.
|
Alkotóképesség-stagnálás
|
Gondoskodás
|
Munkamegosztás, közös háztartás
|
annak átélése, hogy szükség van rá
|
Időskor
|
60 után
|
Lenni a
létezés és a teremtve levés által, szembesülni a nemléttel.
|
Énintegritás-kétségbeesés
|
Bölcsesség
|
„Emberiség”, „Saját fajtám”
|
"az vagyok, ami fennmarad belőlem"
|
forrás: gyp.xhost.ro/data/licensz/05.doc
:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése